اعلام دلیل انفجار کپسول دراگون توسط SpaceX

کمپانی اسپیس ایکس سرانجام دلیل انفجار یکی از فضاپیماهای خود را پیدا کرد. نقص در یکی از دریچه های سوخت رسانی و نشت سوخت عامل این انفجار بوده است. با روشن شدن علت انفجار، کمپانی اعلام کرده که قطعه معیوب را در همه فضاپیماهای آتی خود تعویض خواهد کرد تا از وقوع انفجارهایی این چنین جلوگیری به عمل آید.

فضاپیمای منفجر شده نمونه آزمایشی کپسول Crew Dragon بود. مأموریت این سفینه در حال ساخت برای ناسا، حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی و بازگرداندن آن ها به زمین خواهد بود. کپسول Crew Dragon اولین فضاپیمایی بود که اسپیس ایکس آن را به فضا پرتاب کرد.

این سفینه ماه مارس (اسفند) و در حالی که سرنشینی حمل نمی کرد به طور موفقیت آمیز به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شد ولی حین انجام آزمایشات روتین در ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) با انفجاری نارنجی رنگ در آسمان از هم فروپاشید.

کمپانی معتقد است علت اصلی این حادثه نقص در عملکرد سیستم فرود اضطراری سفینه Crew Dragon بوده است. این سیستم از چندین راکت کوچک تشکیل شده و در حالت عادی غیرفعال است. اما اگر حین پرواز مشکلی پیش بیاید، این راکت ها عمل نموده و سرنشینان فضاپیما را به سلامت روی زمین فرود می آورند.

طبق گزارش تیم بررسی نشت در یکی از دریچه ها سبب فعال شدن راکت ها و اختلال در سیستم های دیگر سفینه شده است. در پی این رخداد فشار بی اندازه ای آزاد شده و با کوبیدن سوخت به سفینه سبب از کار افتادن دیگر اجزای مهم آن و نهایتاً انفجار شده است.

تاریخچه کیوبست ها
مطالب مرتبط

اسپیس ایکس قرار است تمامی دریچه های قبلی را با دریچه مطمئن تر دیگری تعویض کند. تا پیش از این حادثه قرار بود کمپانی اولین گروه از فضانوردان را تا پایان تابستان به فضا بفرستد ولی پس از این انفجار احتمالاً پرواز بعدی سال آینده انجام خواهد گرفت. هنوز از تاریخ دقیق پرتاب بعدی Crew Dragon اطلاعاتی در دست نیست.

با اینکه انفجار سفینه Crew Dragon منجر به بر هم خوردن برنامه زمانی اسپیس ایکس شد ولی خوشبختانه در آسمان و بدون اینکه کسی جان خود را از دست بدهد رخ داد. یکی از نمایندگان ناسا نیز با نگاهی خوشبینانه پیدا کردن قطعه معیوب و تعویض آن را اتفاق مهمی تر دانست.

منبع: digiato.com



تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *