فناوری و زیرسیستم‌های یک تاسواره (کیوبست، ماهواره مکعبی)

زیرسیستم های کیوبست

تاسواره‌ها یا ماهواره‌های مکعبی نیز مانند تمامی فضاپیماها دارای فناوری مخصوص خود می‌باشند که از ترکیب زیرسیستم‌های مختلفی تشکل شده است، پیکره تاسواره خود از چندین زیرسیستم تشکیل‌شده است که به‌طورکلی برای همه ماهواره­ها چند زیرسیستم جامع تعریف می­شود، در این مطلب در مجله اینترنتی SpaceRobot عام­ترین زیرسیستم­های یک ماهواره را معرفی می­کنیم؛

زیرسیستم‌های متداول ماهواره
  • انرژی الکتریکی (Power subsystem)
  • کامپیوتر روی برد
  • کنترل حرارت (TCS- Thermal control Subsystem)
  • مخابرات
  • کنترل وضعیت (ADCS- Attitude Determination & control Subsystem)
  • سازه (Structure Subsystem) و مکانیزم‌ها

زیرسیستم انرژی الکتریکی، وظیفه تأمین توان الکتریکی کلیه اجزاء الکتریکی ماهواره (تاسواره) را بر عهده دارد، این سیستم با کمک باتری‌ها و صفحات خورشیدی نسبت به تأمین و ارائه توان مناسب به هریک از اجزاء الکترونیکی اقدام می­کند.

زیرسیستم کامپیوتر روی برد، وظیفه اجرای و مدیریت داده و فرمان تحت عنوان تله­متری و تله­کامند (Telemetry & Telecommand)، و دیگر فعالیت‌های پردازشگری را به عهده دارد و به‌نوعی قلب تپنده ماهواره (تاسواره) است.

زیرسیستم سازه و مکانیزم­ها، مسئولیت جایابی زیرسیستم­های ماهواره، تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی، طراحی و ساخت جعبه­های نهایی مربوط به زیرسیستم­ها و همچنین سازه اصلی ماهواره (تاسواره)، مونتاژ نهایی زیرسیستم­ها در داخل سازه و انجام تست­های مختلف بر روی سازه را عهده‌دار می­باشد.

نمونه‌ای ساده شده از زیرسیستم‌های یک تاسواره نوع U1

زیرسیستم کنترل حرارت TCS، همان‌طور که از نامش پیداست باید شرایط حرارتی موردنیاز در راستای تأمین درجه حرارت مجاز برای کارکرد درست دیگر اجزا را فراهم آورد.

زیرسیستم مخابرات، درواقع پوشش‌دهنده مسئولیت­هایی همچون اجرای ارسال و دریافت داده­های ماهواره، ذخیره و ارسال داده، فرستنده، گیرنده، آنتن و همچنین عملیات مربوط به ایستگاه زمینی است. البته پاره­ای از عملیات مربوط به این زیرسیستم در قالب محموله مخابراتی نیز قابل‌اجرا است.

معرفی مقالات حوزه طراحی و ساخت تاسواره (بخش دوم)
مطالب مرتبط

زیرسیستم کنترل وضعیت ADCS، وظیفه برآورد جهت ماهواره در آینده با استفاده از مودهای دینامیکی و اطلاعات موجود وضعیت در گذشته، اما کنترل وضعیت عبارت است از جهت‌دهی ماهواره به یک راستای مشخص و از پیش تعیین‌شده که خود شامل دو بخش است: ۱- پایدارسازی وضعیت یا نگهداشت وضعیت موجود، ۲- کنترل مانور وضعیت.

تصویر بنر
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *