همکاری ربات و انسان با کمک هوش مصنوعی

در این پست قصد بررسی یکی دیگر از سیستمهای رباتیک طراحی شده توسط شرکت فستوی آلمان را معرفی و بررسی کنیم، این سیستم نسبت به دیگر سیستمهای طراحی شده این شرکت تمرکز بیشتری را بر روی تعامل انسان و ربات دارد. BionicWorkplace یک سیستم رباتیک است که به کمک هوش مصتوعی قادر به تعامل با انسان می باشد. تا چندین سال محصولات تولید شده در صنعت دارای شکل و ظاهر کاملا یکسان داشتند، اما امروزه به سمت سفارشی شدن محصولات تولیدی می رویم به طوری که از یک محصول تعدادی متفاوتی از نظر شکل و ظاهر آن بسته به درخواست مشتری تولید می شود. برای بهتر شدن این بازار جدید می توان از رباتها برای تولید محصولات این چنینی استفاده کرد حال اگر هوش مصنوعی نیز به این سیستم ملحق شود خیلی سری تر و با دقت بیشتر خواسته های مشتری بر روی محصولات پیاده سازی می شود.

سیستم رباتیک BionicWorkplace

در ربات BionicWorkplace تمامی تعاملات لازم برای یک محیط کاری آینده محور فراهم می شود.

BionicCobot، یک بازوی ربات با شبیه سازی حرکت انسان

بخش اصلی سیستم BionicWorkplace بازوی رباتیک BionicCobot است که بر اساس مدل اناتومیکی بازوی انسان ساخته شده است که قادر به اجرای حرکات انعطاف پذیر و دقیق برای انجام وظایف حساس است. با توجه به انعطاف پذیری و ارتباط صوتی و بصری، این سیستم به راحتی می تواند با انسان تعامل داشته باشد. این سیستم می تواند کارهای طاقت فرسا و خطر ناک برای انسان را انجام دهد.

بازوی رباتیک BionicCobot

تجهیزات تعامل سیستم ربات با انسان

در BionicWorkplace، بازوی ربات بیونیک با کمک سیستمها و دستگاه های محیطی مختلفی که با هم ارتباط دارند می تواند سیستم هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی خود را تقویت کند. تمام محل کار به صورت ارگونومیک طراحی شده است و می تواند با افراد به صورت جداگانه سازگاری پیدا کند، در مرکز دید کاربر یک صفحه نمایش بزرگ وجود دارد که کاربر با بهره گیری از ان می تواند اطلاعات کاملی از وضعیت پروژه و ربات کسب کند. پروزکتور، سنسورهای مختلف و سیستمهای دوربین در اطراف نمایشگر قرار دارند که به طور مداوم موقعیت کاربر، قطعات و ابزارها را ثبت می کندبدین ترتیب انسان می تواند به طور مستقیم با BionicCobot تعامل و ارتباط لامسه ای و یا گفتاری داشته باشد.

نمایشگر مخصوص سیستم BionicWorkplace

تشخیص کاربر و موقعیت آن با استفاده از لباس مخصوص

مأموریت Lunar IceCube، تاسواره‌ای برای ماه
مطالب مرتبط

این سیستم رباتیک، کاربر و حرکتهای آن را با کمک لباس مخصوصی که برای ربات تعریف شده است تشخیص می دهد. این لباس شامل یک آستین بلند با سنسورهای اینرسی است و همچنین دستکش مخصوصی که دارای سنسورهایی نظیر مادون قرمز است که به BionicCobot کمک می کند تا اشیاء را با دقت به کاربر تحویل دهد.

 تعامل بین انسان و سیستم رباتیک BionicWorkplace
تعامل بین انسان و سیستم رباتیک BionicWorkplace
 تعامل بین انسان و سیستم رباتیک BionicWorkplace
تعامل بین انسان و سیستم رباتیک BionicWorkplace

کنترل از راه دور با کمک عینک واقعیت افزوده

یکی دیگر از سیستمهای تعاملی این ربات سیستم کنترل از راه دور آن است. برای این منظور یک دوربین استریو سه بعدی با زاویه دید ۱۸۰ درجه تمام فضای کاری را ثبت می کند. همزمان و در مکانی دیگر کا کاربر در آن قرار دارد اطلاعات محیط کار به کمک عینک واقعیت افزوده برای کاربر قابل مشاهده است و کاربر می تواند با حرکات دست خود نسبت به کنترل بازوی BionicCobot اقدام کند.

بخش‌های مختلف سیستم رباتیک تعامل بین انسان و سیستم رباتیک BionicWorkplace
بخش‌های مختلف سیستم رباتیک تعامل بین انسان و سیستم رباتیک BionicWorkplace
تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *