آماده شدن مریخ نورد جدید ناسا (استقامت) برای پرتاب

آمادگی مریخ نورد استقامت ناسا برای آغاز سفر به سمت مریخ

مریخ نورد جدید ناسا که پیش‌تر با نام مریخ نورد ۲۰۲۰ شناخته می‌شد و اکنون چند وقتی است که نام perseverance به معنی “استقامت” برای آن انتخاب ‌شده است، قرار است در روز دوشنبه، ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۹ به فضا پرتاب شود.

مریخ نورد استقامت سفر خود را به کمک پرتاب به‌وسیله موشک Atlas 5 آغاز می‌کند، سفری که قرار است شش ماه از آن برای پیمودن فاصله زمین تا مریخ صرف شود و بعد از آن با یک فرود هیجان‌انگیز در تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ و قرارگیری بر روس سطح مریخ ادامه پیدا کند.

ناسا تابه‌حال ۸ فضاپیما برای مطالعه مریخ به سمت این سیاره با موفقیت ارسال کرده است، که نهمین آن‌ها مریخ نورد استقامت خواهد بود، مأموریت مریخ نورد استقامت دارای ویژگی‌های متمایز و مهمی نسبت به سایر مأموریت‌های مریخ نوردی دیگر است. با ما همراه باشید تا با بخش‌هایی از مأموریت این مریخ نورد آشنا شوید.

مریخ نورد استقامت در محل آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL)

مأموریت مریخ نورد “استقامت” (perseverance)

بخش از مأموریت، همانند سایر مریخ نوردهای دیگر مطالعه و تحقیق درباره امکان وجود زندگی میکروسکوپی در گذشته مریخ می‌باشد که این بار با ابزارهای پیشرفته‌تری این کار انجام خواهد گرفت، همچنین کاوش و بررسی ساختار زمین‌شناسی و مطالعه عناصر ترکیبی سنگ‌ها، خاک و گردوغبار سطح مریخ نیز جزو مأموریت‌های اصلی استقامت خواهد بود. محل فرود این مریخ نورد با توجه به ساختار سطح و موقعیت جغرافیایی آن و همچنین عدم وجود موانع (برای حرکت مریخ‌نورد) انتخاب می‌شود که اینبار و برای این مریخ‌نورد محلی موسوم به Jezero Crator انتخاب ‌شده است.

زنجیره مأموریتی مریخ‌نوردهای ناسا
مطالب مرتبط

درباره محل فرود مریخ نورد

اما آزمایش دیگری که قرار است در حین انجام سایر فعالیت‌های مریخ نورد انجام شود، تست با انجام این کار صحت کارکرد قطعات طراحی‌شده تحقیق خواهد شد تا در آینده از اطلاعات کسب‌شده برای طراحی و تولید دقیق قطعاتی که قرار است در مأموریت‌های دیگر به کار گرفته شوند، استفاده شود.

علاوه بر همه موارد فوق، مریخ‌نورد perseverance مأموریت جذاب دیگری نیز دارد؛ مریخ نورد “استقامت” قرار است نمونه‌هایی سنگ‌های مریخ را انتخاب و جمع‌آوری کند تا در آینده به زمین ارسال شوند. مأموریتی که هم‌اکنون به‌طور مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا در حال طراحی می‌باشد، فضاپیمایی رباتیک خواهد بود که بعد از سفر به مریخ، نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از سطح مریخ را به زمین می‌آورد تا تحقیقات و آزمایش‌های بیشتری بر روی آن‌ها انجام شود.

پرتاب مریخ نورد

این مریخ نورد قرار است با موشک Atlas V-541 پرتاب شود، این موشک دارای ارتفاع قریبی ۶۰ متر و وزن ۵۳۱ تن است که از مرکز فضایی کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب خواهد شد.

موشک ATLAS V

زمان پرتاب روز ۲۰ جولای ۲۰۲۰یعنی ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ و در ساعت ۱۷:۴۳ خواهد بود، اما اگر شرایط نامناسب و پرتاب لغو شود، پنجره پرتاب بعدی ۱۱ اوت ۲۰۲۲ می‌باشد و دلیل ان هم موقعیت مریخ و زمین نسبت به یکدیگر می‌باشد زیرا مناسب‌ترین زمان‌های پرتاب هر ۲۶ ماه یک‌بار ظاهر خواهند شد.

ویروس کرونا و مریخ نورد “استقامت”

مهندسان ناسا در هنگام آماده‌سازی نهایی این مریخ نورد با چالش‌های زیادی روبرو بودند، مثل تائید صحت طراحی چتر نجات و طراحی و تست پیچیده‌ترین و تمیزترین سیستم و مکانیزم نمونه‌برداری مریخ‌نورد. به این موارد باید این را هم اضافه کنیم که این مریخ‌نورد قرار است به‌عنوان سنگین‌ترین فضاپیمایی که تابه‌حال به سمت مریخ پرتاب شده است، به سمت این سیاره حرکت کند.

فناوری و زیرسیستم‌های یک تاسواره (کیوبست، ماهواره مکعبی)
مطالب مرتبط

اما مهم‌ترین چالش در زمان اماده‌سازی نهایی این مریخ نورد همه‌گیری ویروس کرونا بود که سبب بروز چالش‌ها و مشکلات زیادی برای ادامه پروژه شد. بااین‌حال ناسا تمام تلاش خود را برای پیشبرد پروژه و رساندن آن به پنجره پرتاب کنونی انجام داد. به همین جهت یک صفحه آلومینیومی ۸ در ۱۳ سانتی‌متری به مریخ‌نورد متصل شد تا تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا را تداعی کند و همچنین نمادی برای تشکر و ادای احترام به کادرهای بهداشتی و درمانی سراسر جهان باشد.

لوح نصب شده در قسمت پایینی مریخ نورد برای یادآوری همه گیری ویروس کرونا

همان‌طور که مشاهده می‌کنید لوح تقدیر از کادر درمانی در قسمت کناری مریخ نورد نصب شده است

تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *