Ingenuity Mars Helicopter

دومین پرواز موفقیت‌آمیز Ingenuity در مریخ

افق بیشتر در پرواز دوم

هلیکوپتر مریخی نبوغ ناسا (Ingenuity Mars Helicopter) دومین پرواز خود را در ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۲ اوریل ۲۰۲۱) با موفقیت انجام داد. این پرواز که ۵۱.۹ ثانیه طول کشید، چندین چالش و تجربه جدید نسبت به پرواز اول (که در ۱۹ آوریل انجام شد) داشت. ازجمله حداکثر ارتفاع بیشتر، مدت‌زمان پرواز طولانی‌تر و حرکت و چرخش به کناره‌ها.

باب بالارم (Bob Balaram)، مهندس ارشد هلیکوپتر مریخی نبوغ در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) در جنوب کالیفرنیا، گفته است: “تاکنون تله‌متری مهندسی که دریافت کرده‌ایم، به ما می‌گوید که پرواز انتظارات ما را برآورده کرده است و مدل‌سازی رایانه‌ای قبلی ما دقیق بوده است.”
“ما برای دو پرواز دیگر برنامه داریم، این یعنی بالگرد نبوغ در این ماه چیزهای زیادی برای یادگیری خواهد داشت.”


ویدئوی دومین پرواز موفقیت‌آمیز Ingenuity در مریخ

فیلم پرواز دوم نبوغ از دوربین Mastcam-Z مریخ‌نورد استقامت: هلیکوپتر مریخی نبوغ ( Ingenuity Mars Helicopter ) در دومین پرواز خود در ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۲ آوریل ۲۰۲۱)، روی دهانه Jezero شروع به چرخش کرد. این فیلم توسط تصویرگر Mastcam-Z گرفته شده است.


چالش‌های جدید در دومین پرواز Ingenuity

آزمایش پرواز دوم نبوغ در ساعت ۱۴:۰۲ روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۲ آوریل ۲۰۲۱) آغاز شد. اما اینبار نبوغ، نسبت به پرواز قبلی خود تا ارتفاع ۵ متری پرواز کرد. پس از گذشت زمان کوتاهی از پرواز، کمی چرخش انجام داد و به برخی رانشگرها اجازه داد تا چرخش با سرعت ۲ متری در ۵ درجه را انجام دهند.

تصویر گرفته شده از سایه هلیکوپتر نبوغ در دهانه Jezero هنگام پرواز دوم، توسط دوربین ناوبری Ingenuity

هاوارد گریپ (Havard Grip)، خلبان ارشد نبوغ در JPL، گفت: ” هلیکوپتر در یک ارتفاع متوقف شد و در جای خود شروع به چرخش کرد و باعث شد تا دوربین خود را در جهات مختلف حرکت دهد. سپس شروع به برگشت به عقب برای فرود کرد. این کار به نظر ساده است. اما در مورد پرواز در مریخ، ناشناخته‌های زیادی وجود دارد، به همین دلیل ما اینجا هستیم تا ناشناخته‌ها را پیدا کنیم.”

عبور رباتهای پرنده از موانع به کمک سیستم دید حشرات
مطالب مرتبط

شرایط ویژه پرواز در مریخ

کار با یک هوانورد به‌صورت کنترل‌شده در مریخ بسیار دشوارتر از پرواز در زمین است. گرچه جاذبه مریخ تقریباً یک‌سوم جاذبه زمین است. اما هلیکوپتر باید در اتمسفری که فقط به اندازه ۱ درصد اتمسفر زمین غلظت دارد، پرواز کند. هر ثانیه از پرواز در مریخ، داده‌های زیادی را برای مقایسه مدل‌سازی، شبیه‌سازی‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده در زمین را فراهم می‌کند. ناسا همچنین اولین تجربه خود در استفاده از یک موتور روتور در مریخ را بدست آورده است. این مجموع داده‌ها برای مأموریت‌های بالقوه آینده در مریخ بسیار مفید خواهند بود تا در آینده کاوش‌های هوایی را شاهد باشیم.

واکنش تیم نبوغ به اطلاعات نماش داده شده هلیکوپتر در پرواز دوم: واکنش اعضای تیم Ingenuity Mars Helicopter در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا به داده‌هایی که نشان می‌دهد این بالگرد پرواز دوم خود را در سیاره سرخ در ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۲ آوریل ۲۰۲۱) با موفقیت انجام داده است.

پیشنهاد، برای مطالعه بیشتر: شرایط پرواز هلیکوپتر مریخی Ingenuity


تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *