معرفی نرم‌افزار تحلیل مهندسی MSC Adams

نرم‌افزار تحلیل سینماتیک و دینامیکی Adams یکی از مهمترین نرم‌افزارهای حوزه مهندسی رباتیک، مکانیک و هوافضا است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، در این مطلب توضیحاتی راجع به تاریخچه و معرفی نرم افزار Adams ارائه خواهد شد، با ما همراه باشید.

شرکت MSC

شرکت MSC از شرکت‌های پیشرو در ارائه انواع نرم‌افزارهای طراحی و تحلیل مهندسی است، این شرکت در ۱۹۶۳ توسط ریچارد مک‌نیل (Richard MacNeal) و روبرت اسچندلر (Robert Schwendler) تأسیس شد. هدف این شرکت ساخت مدل‌های کامپیوتری بوده که با دقت هرچه‌تمام‌تر بتوانند رفتار طرح‌های مهندسی را در محیط واقعی پیش‌بینی کنند و بدین ترتیب نیاز به ساخت و آزمایش مدل نمونه را در زمینه‌های هوافضا، خودروسازی، مکاترونیک و … برطرف کند. این شرکت یکی از ده شرکت برتر نرم‌افزاری است که نرم‌افزارهای آن در آنالیزهای چندگانه اهمیت فراوانی دارد.

شرکت‌های معروف دنیا که در صنایع خودروسازی و هوافضا فعالیت می‌کنند از نرم‌افزارهای این شرکت استقبال فراوانی داشته‌اند.

ازجمله معروف‌ترین نرم‌افزارهای این شرکت عبارت‌اند از:

ADAMS – NASTRAN – DYTRAN – MARC & …

معرفی نرم افزار MSC ADAMS

یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای شرکت MSC نرم‌افزار adams از خانواده نرم‌افزارهای شبیه‌سازی و آنالیز حرکت است. ADAMS خلاصه‌شده عبارت لاتین Automatic Dynamic Analysis of Mechanical System به معنای آنالیز خودکار دینامیکی دستگاه‌های مکانیکی است.

این نرم‌افزار حدود ۲۵ سال پیش توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه میشیگان و به سرپرستی ان‌اربر Ann Arbor پایه‌ریزی شد و درنهایت بعد از پیشرفت آن و افزایش مخاطبان آن، امتیاز تولید، به‌روزرسانی و مالکیت این نرم‌افزار توسط شرکت MSC خریداری شد. و تا امروز نیز توانسته است جایگاه قابل‌توجهی در صنعت به دست آورد. این نرم‌افزار با قابلیت‌های بسیار متنوع و بالای خود، مهندسان را در ایجاد، آزمایش، بررسی و تحلیل و بهینه‌سازی سیستم‌های مکانیکی قبل از رسیدنم به مرحله ساخت یازی می‌کند.

ماهواره ظفر
مطالب مرتبط

Adams یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارها در حوزه‌ی تحلیل حرکتی و دینامیکی چند بدنه یا MBD (Multibody dynamic) در جهان است. سیستم‌های دینامیکی چند بدنه شامل قطعه‌ها و اتصال‌های گوناگون هستند که با قیود متفاوت مانند مفصل‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و حرکت نسبی محدود و مشخصی دارند. مطالعه و بررسی MBD با نام دینامیک مستقیم نیز شناخته می‌شود، چون در آن تأثیر نیروها بر چگونگی حرکت مکانیزم بررسی می‌شوند.
تحلیل حرکت یک دستگاه مکانیکی از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌طور مثال با کمک اطلاعات خروجی از تحلیل مکانیزم‌های مکانیکی به‌کاربرده شده در یک ربات می‌توان درک عمیق‌تری از حرکت آن برای طراحی سیستم کنترلر آن پیدا کرد.

نرم‌افزار ADAMS بازه‌ی وسیعی از تحلیل‌های حرکتی و دینامیکی را برای شبیه‌سازی و پیش‌بینی وضعیت تجهیزات مکانیکی انجام می‌دهد.

افزونه‌های اختیاری که نرم افزار Adams در دسترس کاربران خود قرار می‌دهد آن‌ها را قادر می‌سازد تا با استفاده از اجزای مکانیکی، پنوماتیکی، هیدرولیکی و … کنترل و تحلیل و تست سیستم‌های پیچیده مکانیکی را به‌صورت کاملاً مجازی شبیه‌سازی کنند.

بخش‌های مختلف نرم‌افزار ADAMS

ADAMS دارای یک هسته کلی و چند بخش می‌باشد؛ هسته اصلی یا مرکزی نرم‌افزار خود از سه زیرمجموعه مهم تشکیل شده است:

با کمک این سه بخش می‌توان تمام حرکتها و اتصالات مکانیکی را تعریف و تحلیل کرد. اما برای دقیق‌تر شدن و سهولت در ایجاد، کنترل و تحلیل سیستم‌های مکانیکی افزونه‌ها و ماژولهای دیگری نیز برای این نرم‌افزار ارائه شده است که عبارتند از:

  • ADAMS/Car
  • ADAMS/Vibration
  • ADAMS/Flex
  • ADAMS/Controls
  • ADAMS/Mechatronics
  • ADAMS/Durability
  • Adams/Machinery


معرفی وبسایت مرجع آموزش نرم‌افزار Adams

کمبود منابع فارسی تخصصی و مناسب برای آموزش مجموعه نرم‌افزاری MSC Adams سبب شده است که اکثر دانشجویان و متخصصان از وجود چنین نرم‌افزار قدرتمندی در زمینه تحلیل مسائل دینامیکی بی‌خبر باشند. بنابراین بر آن شدیم که برخلاف تعداد اندک آموزش‌های فارسی این نرم‌افزار که حاصل ترجمه بخش Help نرم‌افزار Adams می‌باشند. مجموعه جدیدی از آموزش این نرم‌افزار که بر پایه طراحی و شبیه‌سازی‌های مختلف از سطح مقدماتی و پایه تا سطوح پیشرفته و حرفه‌ای خواهند بود را در بستر اینترنت را ایجاد کنیم تا باعث سهولت دسترسی همه فارسی زبانان به این مطالب شود.

وبسایت AdamsCenter.ir


تصویر بنر
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *