مأموریت Lunar IceCube، تاسواره‌ای برای ماه

مأموریت Lunar IceCube برای یافتن منابع موردنیاز حضور مستمر در ماه
مأموریت Lunar IceCube برای یافتن منابع موردنیاز حضور مستمر در ماه

ناسا به‌تازگی اعلام کرده است که از تاسواره (ماهواره مکعبی) جدیدی با نام IceCube در مأموریت Lunar IceCube که یک مأموریت اکتشافی- تحقیقاتی و هم‌راستا با پروژه بزرگ آرتمیس است استفاده خواهد کرد. برنامه اصلی تاسواره IceCube شناسایی منابع آب بر روی ماه و تخمین میزان تغییرات عناصر آلی سطح و جو رقیق ماه در زمان‌های مختلف است، منابع آب در ماه اکثراً به‌صورت یخ وجود دارند.

این تحقیقات برای حضور مستمر انسان در ماه از اهمیت بالایی برخوردار‌است به‌طوری‌که از منابع آب در ماه می‌توان برای تهیه سوخت لازم موشک‌ها استفاده کرد.

تاسواره IceCube دارای یک ابزار پیش رفته سنجشی با نام اختصاری BIRCHES است که به کمک آن می‌تواند توزیع آب و سایر فرارهای آلی را در ماه بررسی کند.

تاسواره IceCube در یک مدار بیضوی با دوره ۷ ساعته در اطراف ماه حرکت خواهد کرد و در یک زمان مشخص به مدت یک ساعت در هر چرخش اقدام به طیف‌سنجی و مشاهده سطح ماه خواهد کرد، این زمان محدود به دلیل این است که ابزار BIRCHES نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد، زیرا تابش بالای نور خورشید باعث می‌شود که ردیاب مادون‌قرمز و سایر مؤلفه‌های نوری حساس درون تاسواره دچار آسیب شوند. به همین دلیل تیم طراح یک دریچه برای تاسواره طراحی کرده‌اند که در مواقع حساس برای محافظت از ابزارهای طیف‌سنجی بسته شود و جلوی تابش مستقیم خورشید به آن‌ها را بگیرد.

پیشرانه یونی

علاوه بر فن‌آوری ابزار کوچک BIRCHES، در تاسواره مأموریت IceCube Lunar از یک سیستم پیشرانه یونی که یک فناوری جدید در تاسواره‌ها می‌باشد استفاده خواهد شد، درایور این سیستم به‌صورت الکترونیکی و در فشار پایین، هدایت تاسواره را ممکن می‌سازد.

پیشرانه یونی

همان‌طور که پیش‌تر در مقالاتی به معرفی تاسواره‌ها و ویژگی‌های آن‌ها در مجله اینترنتی فناوری فضایی و رباتیک SpaceRobot پرداخته شد، هزینه راه‌اندازی این دسته خاص از ماهواره‌ها به دلیل هزینه‌های پایین راه‌اندازی مورد استقبال بسیاری از مراکز علمی قرارگرفته‌اند، هم‌اکنون نیز ناسا به سمت استفاده بهینه از تاسواره‌ها (ماهواره‌های مکعبی، کیوبست یا CubeSats) تمایل پیدا کرده است.

معرفی ماهواره مکعبی (کیوبست)
مطالب مرتبط

ابزار BIRCHES در حال حاضر تحت آزمایش در مرکز تحقیقاتی گودارد ناسا قرار دارد و قرار است در ماه آگوست ۲۰۲۰ برای الحاق با تاسواره خود و الحاق به فضاپیما به MSU تحویل داده شود. این تاسواره به‌ عنوان بار ثانویه در مأموریت بزرگ Artemis -1 سیستم پرتاب فضا (پرتاب فضایی) راه‌اندازی خواهد شد.

منبع: nasa.gov

تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *