ماموریت بازگشت نمونه از مریخ

Mars Sample Return

یکی از ماموریت‌های مریخ نورد Perseverance، جمع‌آوری نمونه‌هایی از سنگ‌های سطح مریخ است تا در آینده به زمین ارسال شوند. ماموریتی که قرار است این کار را انجام دهد با نام ماموریت “بازگشت نمونه مریخی” شناخته می‌شود که مجری اصلی آن ناسا است.

مریخ، یکی از سیارات خورشیدی در مجموعه خورشیدی ما، به عنوان یک منبع شگفت انگیز برای کاوش‌های فضایی شناخته می‌شود. دانشمندان در جستجوی زندگی در دیگر سیارات با ماموریت های فضایی به این سیاره نزدیک شده اند و در حال حاضر پروژه Perseverance، شامل یک مریخ نورد فضایی است. بخشی از آن به صورت ویژه برای جمع آوری نمونه های سنگ از مریخ طراحی شده است.

ماموریت بازگشت نمونه از سنگ های مریخ

این ماموریت با نام “ماموریت بازگشت نمونه” شناخته می شود. زیرا هدف اصلی آن جمع آوری نمونه های سنگ از سطح مریخ و بازگشت آن ها به زمین است. برای این منظور، Perseverance به طور خاص طراحی شده است تا بتواند این نمونه ها را جمع آوری کند و آنها را به زمین بازگرداند.

این ماموریت در سال ۲۰۲۰ با پرتاب موفقیت آمیزی شروع شد و پس از سفر حدود هشت ماهه، در فوریه ۲۰۲۱ به سطح مریخ وارد شد. مریخ نورد Perseverance با استفاده از دستگاه های پیشرفته و قدرتمند خود، به جمع آوری نمونه های سنگ از مریخ می‌پردازد.

جمع آوری نمونه های سنگ از سطح مریخ بسیار مهم است. این نمونه ها به عنوان یک منبع بزرگ از اطلاعات مریخ محسوب می شوند. با تجزیه و تحلیل آن ها، به درک بهتری از شرایط محیطی و تاریخچه مریخ دست پیدا می کنیم.

نسل چهارم ربات انسان‌نمای سورنا (سورنا 4)
مطالب مرتبط

Perseverance با برخورداری از تجهیزات پیشرفته، شامل چهار دستگاه عمده به نام های “Mastcam-Z”، “SuperCam”، “PIXL” و “Sherloc”، قادر است با بررسی سنگ های مختلف در منطقه Jezero که برای این منظور انتخاب شده است، نمونه های لازم را جمع آوری کند.

در نهایت، نمونه های جمع آوری شده با استفاده از یک دستگاه به نام “Sample Caching System” در وسط مریخ نورد ذخیره شده و در انتظار رویدادی به نام “Joint Mars Sample Return mission” هستند تا به زمین فرستاده شوند.

اهمیت این پروژه

با تحلیل نمونه های جمع آوری شده، ما می توانیم به دانش بیشتری در مورد تاریخچه مریخ دست یابیم. این دانش شامل اطلاعاتی در مورد شرایط محیطی مریخ در گذشته و حال و پتانسیل دارایی های طبیعی و منابع معدنی در مریخ است.

تحلیل این نمونه ها به ما اجازه می دهد تا بهترین روش ها را برای سفر فضایی بعدی به سمت مریخ شناسایی کنیم. همچنین به لحاظ فنی، نیازهای علمی، شرایط محیطی و سایر چالش های مرتبط با مأموریت‌های مشابه پاسخ دهیم.

در کل، ماموریت بازگشت نمونه از سنگ های مریخ باعث بهبود دانش ما در مورد مریخ و همچنین شکل گیری آن خواهد شد. با تحلیل نمونه های جمع آوری شده، ما می توانیم به پاسخ به سوالات بزرگتری در مورد مریخ بپردازیم و یاد بگیریم که چطور می توانیم از منابع مریخ استفاده کنیم.

تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *