هدایت فضاپیماها با هوش مصنوعی

هدایت فضاپیماها در آینده‌ای نه چندان دور با هدف دقت بیشتر در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌گیرد.

به گزارش مجله اینترنتی فناوری رباتیک و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان به طراحی و توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی پرداخته‌اند تا بتوانند در آینده هدایت و کنترل سفینه‌های فضایی را در دست بگیرند.

کارشناسان در نظر دارند نوعی کاوشگر فضایی هوشمند به سیستم سیارکی دوتایی مشهور به Didymos در سال ۲۰۲۱ ارسال کنند که هدایت این کاوشگر‌ها به طور خودکار انجام می‌شود.

سازمان‌های فضایی بزرگ دنیا در طول سال‌ها با جمع آوری اطلاعات از صد‌ها سفینه فضایی و انواع ماهواره ها، بررسی رادارها، گیرنده‌های GPS و سایر دستگاه‌ها اطلاعات مورد نیاز برای هدایت خودکار سفینه‌های فضایی را به دست آورده اند.

کارشناسان درنظر دارند با دریافت این اطلاعات نوعی سیستم شبیه ساز برای بررسی چگونگی هدایت سفینه فضایی به وسیله هوش مصنوعی به دست آوردند.

محققان اعلام کرده‌اند استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند سبب هدایت خودکار سفینه‌های فضایی به مقصد‌های فضایی، تصمیم گیری مناسب درمواجهه با خطر‌ها و بروز مشکل هایی چون برخورد سیارک‌ها شود.

هوش مصنوعی دارای قابلیتی برای شناسایی و یادگیری خطر‌ها و تهدیدهاست در نتیجه پس از یادگیری درمواجهه با خطر دیگر دچارمشکل نمی‌شود.

به گفته محققان هوش مصنوعی به کار رفته درماهواره‌های فضایی با هوش مصنوعی که در آینده در سفینه‌های فضایی مورد استفاده قرارخواهد گرفت تفاوت دارد.

ماهواره‌های فضایی امروزی تنها در مسیر حرکتی از پیش تعیین شده حرکت می‌کنند، اما هوش مصنوعی در آینده خود قادر به تصمیم‌گیری درباره نحوه حرکت، تصویربرداری، تامین سوخت و مواردی از این دست است.

عبور رباتهای پرنده از موانع به کمک سیستم دید حشرات
مطالب مرتبط

با وجود استفاده از هوش مصنوعی، کارشناسان با نصب و توسعه سیستم‌های کنترلی نوعی سیستم نظارتی در آن به وجود می‌آورند تا تصمیم گیری‌های هوش مصنوعی در اختیار انسان قرار گیرد.

با استفاده از هوش مصنوعی  انسان در آینده می‌تواند به سفر‌های طولانی مدت فضایی برود و احتمال شکست طرح‌های فضایی کاهش می‌یابد.

منبع: yjc.ir

تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *