پرتاب ماهواره ماموریت CAPSTONE، بهار امسال

ماهواره مکعبی ماموریت CAPSTONE در اواخر بهار امسال به سمت ماه پرتاب خواهد شد

طبق اطلاعات منتشر شده از ناسا و کارفرمای پرتاب ماهواره ماموریت CAPSTONE، ماهواره مکعبی این ماموریت در اواخر بهار امسال به سمت ماه پرتاب خواهد شد تا بعد از طی سفری سه ماهه به مدار ماه برسد.

به نقل از Space.com، تاسواره آزمایش مدار ماه که یکی از بخش‌های ماموریت آرتمیس خواهد بود، آخرین مراحل اماده سازی پرتاب خود را در بهار امسال طی می‌کند.

این پرتاب با استفاده از راکت شرکت Rocket Lab Electron انجام خواهد شد و سه ماه طول خواهد کشید تا ماهواره به مدار ماموریتی خود برسد. دلیل این مدت طولانی، انجام مانورهای مداری برای کمترین استفاده از پیشران ماهواره است تا در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شود. ناسا مرکز فضایی Advanced Space که در کلارادو مستقر است را برای این ماموریت در سال ۲۰۱۹ انتخاب کرد.

به گفته براد چیتهام (Brad Cheetham)، مدیر اجرایی Advanced Space، آنها در مرحله بسیار حساسی هستند تا کارکرد تمام سخت‌افزارها را درکنار یکدیگر آزمایش کنند.

تیم شرکت Advanced Space

درباره پروژه ماموریت CAPSTONE

پروژه CAPSTONE یک ماهواره مکعبی ( تاسواره ) است که امکان اجرای عملیات‌ها در مدار NRHO را طراف ماه را آزمایش خواهد کرد و در ماموریت‌های آرتمیس از اطلاعات آن استفاده خواهد شد. همچنین وظیفه دیگری که این ماموریت دارد، برقراری ارتباط با مدارگردهای اطراف ماه است تا امکان موقعیت یابی و ارتباط دوطرفه بدون نیاز به ایستگاه زمینی بررسی شود. چیتهام گفته است که: این حالت اساسا شبیه یک سیستم GPS همتا به همتا (Peer-to-Peer) برای ماه است.

Advanced Space در ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرد چهارمین آزمایش آمادگی عملیات را انجام داده است. در این آزمایش یک هفته از شرایط مدار عملیاتی در مدار ماه مورد شبیه سازی قرار گرفته است.

پیشران جدید برای تاسواره‌ها
مطالب مرتبط

ماهواره CAPSTONE یک ساختار تاسواره ای ۱۲U است. و دارای یک آنتن ارتباطی نیز می باشد که با باز شدن آن، اندازه ماهواره بیشتر می‌شود. اگر میخواهد راجع به ماهواره های مکعبی (تاسواره ها) و نحوه دسته بندی ابعادی انها بیشتر بدانید، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
معرفی تاسواره‌ها

در رابطه با زمان پرتاب، نه ناسا و نه شرکت Advanced Space تاریخ مشخصی اعلام نکرده اند. اما بعد از چند تاخیر در پرتاب، طبق اعلام جدید شرکت پرتاب کننده و صحبت‌هایی که کارشناسان مربوطه کرده‌اند، پرتاب ماهواره ماموریت CAPSTONE احتمالا در اواخر بهار امسال انجام خواهد شد.

تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *