فضاپیمای بپی کلمبو

فضاپیمای بپی کلمبو (BepiColombo)


در روز جمعه ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۷، سفر فضاپیمای بپی کلمبو به سوی سیاره عطارد با پرتاب موشک آرین ۵ (Arian-5) آغاز شد، به همبن مناسبت قصد داریم تا در این مقاله ابعاد مختلف این ماموریت را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم.
مثل همیشه از شما مخاطب گرامی خواهشمندیم اگر نظر، انتقاد و یا پیشنهادی راجع به این مطلب یا وبسایت “مجله اینترنتی فناوری رباتیک SpaceRobot” دارید، در قسمت نظرات همین مطلب یا منوی “ارتباط با ما” عنوان فرمایید.

نمای گرافیکی فضاپیمای بپیکلمبو


ماموریتی بین المللی که برای بررسی و کاوش سیاره عطارد (تیر) با نام بپی کلمبو (BepiColombo) شناخته می‌شود نتیجه همکاری سازمان فضایی اروپا (ESA) و آژانس کاوشهای هوافضای ژاپن (JAXA) می‌باشد، این ماموریت در ابتدا به طور مستقل شروع شد اما در سال ۲۰۰۷ به پروزه بزرگ بینش کیهانی ملحق شد و سپس به عنوان فاز پایانی پروژه (Horizun 2000) آزانس فضایی اروپا ثبت شد.
این ماموریت دو ماهواره جداگانه که قرار است به دور عطارد قرار بگیرند را پوشش می‌دهد. این دو ماهواره هرکدام با نامهای جداگانه‌ای شناخته می‌شوند؛ یکی مدار گرد سیاره‌ای عطارد (Mercury Planetary Orbiter) که به اختصار MPO نام گرفته و دیگری مدارگرد مگنتوسفری عطارد (Mercury Magnetospheric Orbiter) که به اخصار MMO نام‌گذاری شده است.
از اهداف این ماموریت می توان به مطالعه ساختار داخلی، میدان مغناطیسی و مگنتوسفر سیاره عطارد اشاره کرد، این مدارگردها پس از سفری ۷ ساله و در سال ۲۰۲۵ به عطارد خواهند رسید و بعد از جدایش از حامل، از یکدیگر نیز جدا می‌شوند تا ماموریت خود را انجام دهند.

فضاپیمای بپی‌کلمبو قبل از پرتاب


یکی از نکات برجسته این ماموریت، استفاده از نیروی جاذبه سیاره‌های زمین، زهره و عطارد می‌باشد. این ماموریت طبق برنامه ریزی‌های انجام شده برای رسیدن به هدف خود باید طی مانورهایی از نیروی جاذبه سیارات دیگر برای هدایت خود به سمت عطارد بهره ببرد.
در نمودار زیر زمان بندی سفر این ماموریت را مشاهده می‌کنید:

نمودار زمانبندی سفر فضاپیمای بپی‌کلمبو



نزدیک به ۱۶ ابزار و آزمایشگاه علمی در این ماموریت فعال خواهند بود که ۱۱ ابزار در مدارگرد MPO و ۵ ابزار نیز درون مدارگرد MMO قرار گرفته است.

مدارگرد MPO

ابزارهای به کار رفته در مدارگرد MPO:
۱- BELA: ارتفاع سنج لیزری بپی کلمبو
۲- MPO-MAG: سنجشگر میدان مغناطیسی MPO
۳- MERTIS: طیف سنج عددی و طیف سنج تصویری
۴- MGNS: طیف سنج نوترون و اشعه گامای عطارد
۵- MIXS: طیف سنج تصویری اشعه ایکس عطارد
۶- ISA: شتاب سنج پرتاب ایتالیایی
۷- MORE: آزمایشگر علمی رادیوی مدارگرد عطارد
۸- PHEBUS: طیف سنج اشعه ماوراء بنفش
۹- SERENA: سیستم جستجوی خروجی‌های اگزوسفر
۱۰- SIMBIO-SYS: مجموعه طیف سنجی و تصویر برداری MPO BepiColombo
۱۱- SIXS: شدت سنج پرتوی ایکس و ذرات خورشیدی
ابزارهای به کار رفته در مدارگرد MMO:
۱- MMO-MAG: مغناطیس سنج عطارد
۲- MPPE: آزمایشگر ذرات پلاسمای عطارد
۳- PWI: ابزار موج پلاسمایی عطارد
۴- MSASI: سنجشگر طیفی اتمسفر عطارد
۵- MDM: سنجشگر گرد و غبار عطارد

مدارگرد MMO
قسمت‌های مختلف فضاپیما و مدارهای ماموریتی آن‌ها
تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *