مسابقه طراحی ماهواره مکعبی

رقابت عملی طراحی ماهواره

سازمان فضایی ایران در اطلاعیه‌ای شروع نام‌نویسی برای “رقابت علمی و صنعتی طراحی و ساخت ماهواره مکعبی” را اعلام کرد. با مجله اینترنتی SpaceRoboT همراه باشید تا با جزئیات اولیه این مسابقه آشنا شوید.

امروز ماهواره‌های مکعبی (CubeSats) یا تاسواره‌ها به دلیل نقش مهمی که در فناوری‌های ارتباطات فضایی ایفا می‌کنند و همچنین کاربردهای مختلف دیگر، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. همچنین به دلیل هزینه پایین طراحی و ساخت این نوع ماهواره‌ها، استقبال مراکز علمی و دولتی برای استفاده از آن‌ها در پروژه‌های فضایی به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.


ویدئوی معرفی ماهواره‌های مکعبی:


برای آشنایی بیشتر با این نوع از ماهواره‌ها می‌توانید به مطالب زیر که پیش‌تر از مجله اینترنتی SpaceRoboT منتشر شده بود مراجعه فرمایید.

معرفی تاسواره‌ها

تاریخچه تاسواره‌ها

رقابت طراحی و ساخت ماهواره مکعبی

این مسابقه که با حمایت موسسه دانش‌بنیان برکت و توسط سازمان فضایی ایران برگزار خواهد شد دومین رقابت رسمی در کشور برای طراحی ماهواره‌های مکعبی است، پیش‌تر رقابت دیگری از این نوع در سال ۹۴ آغاز شده بود که چندی پیش با معرفی سه تیم برتر، به پایان رسید.

طبق اطلاعاتی که در سایت رقابت به نشانی cubest.ir ارائه شده است، هدف از این مسابقه، توسعه یک مدل ۶U است. شرکت‌کنندگان این مسابقه بعد از تشکیل تیم‌ها و ثبت‌نام در رقابت باید سه مرحله مهم را در این مسابقه طی کنند. مرحله اول مربوط به مرحله طراحی و SIL خواهد بود سپس برگزیدگان این مرحله وارد مرحله ساخت مدل مهندسی خواهند رفت، بعد از آن نیز در مرحله سوم داوری نهایی انجام و تیم‌های منتخب مشخص خواهند شد تا برای ساخت مدل پروازی ماهواره خود اقدام کنند.

عبور رباتهای پرنده از موانع به کمک سیستم دید حشرات
مطالب مرتبط

جدول زمان‌بندی این رقابت در زیر ارائه شده است:

عنوان مراحلزمان شروعزمان پایان
ثبت‌نام و تشکیل تیم‌ها۱۴/۱۱/۹۹۲۰/۰۱/۱۴۰۰
مرحله طراحی و SIL۰۱/۰۲/۱۴۰۰۳۱/۰۵/۱۴۰۰
مرحله ساخت مدل مهندسی۱۵/۰۶/۱۴۰۰۱۵/۱۰/۱۴۰۰
تست، داوری نهایی و تعیین تیم‌های برنده برای ساخت مدل پروازی۱۵/۱۰/۱۴۰۰۱۴/۱۱/۱۴۰۰

cubest logo
نشان رقابت طراحی ماهواره مکعبی

شرایط شرکت در مسابقه ماهواره مکعبی

  شرایط شرکت در این رقابت نیز به بهترین شکل مشخص شده است تا هر نوع تیمی چه دانشگاهی و چه مستقل بتوانند در آن شرکت کنند. این شرایط در وب‌سایت رسمی مسابقه ماهواره مکعبی ارائه شده است که می‌توانید آن را از این لینک مشاهده فرمایید.

در صورتی سؤال، ابهام، پیشنهاد یا نظری راجع به این رقابت داشته باشید می‌توانید از راه‌های ذیل برای ارتباط با دبیرخانه این رقابت استفاده فرمایید:

خط ارتباطی از طریق واتساپ با شماره زیر:
۰۹۰۵۳۲۹۶۲۹۱

صفحه اینستاگرام مسابقه

مرجع رسمی اطلاع‌رسانی در خصوص مسابقه ماهواره مکعبی در تمام مراحل سایت رسمی مسابقه (cubest.ir)‌ می‌باشد

در پایان تحریریه مجله اینترنتی SpaceRoboT آرزوی موفقیت برای تمامی عوامل این رقابت اعم از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در آن را دارد. امید است تا با توجه بیشتر دستگاه‌های مختلف دولتی و همچنین مراکز صنعتی، دانشگاهی و علمی به این نوع رقابت‌ها، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر صنعت فضایی در کشور عزیزمان باشیم.

تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *