اهمیت اقتصادی طراحی تاسواره ها (کیوبست‌ها)

در این پست از مجله اینترنتی SpaceRobot اهمیت اقتصادی طراحی تاسواره‌‌ها به جای ماهواره‌های بزرگ و چند میلیاردی بررسی خواهد شد، با ما همراه باشید.

اهمیت اقتصادی طراحی تاسواره‌ها

در سال‌های اخیر با روند کوچک‌سازی قطعات با فناوری میکرو الکترومکانیک و نانو الکترومکانیک و هزینه‌ی اندک پرتاب تاسواره‌ها، سرمایه‌گذاری کشورها رو این نوع از ماهواره‌ها افزایش‌یافته و از اهداف آموزشی محض به‌سوی تجاری‌سازی فعالیت‌های علمی تحقیقاتی و کاربردی حرکت نموده است.

علاوه بر این در حوزه اقتصاد فضا، فناوری‌های نوظهور فضایی مثل تاسواره‌ها از پیشگامان حرکت به‌سوی بهره‌برداری اقتصادی خواهند بود(به دلیل هزینه عملیات پایین و سوددهی بسیار بالا)؛ آمارهای جهانی می‌گوید اقتصاد فضا در یک دهه گذشته رشدی ۱۳۹ درصدی داشته درحالی‌که متوسط رشد اقتصاد جهانی ۱۹.۴ درصد بوده است و درعین‌حال ۷۶ درصد از اقتصاد فضا توسط بخش خصوصی مدیریت‌شده است[۱].

صنعت اطلاعات مکانی (که به‌راحتی با کمک شبکه تاسواره‌ها قابلیت اجرایی شده دارد) بخشی از اقتصاد نوظهور فضایی است که طبق آمارهای منتشرشده از سوی سازمان فضایی ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی با چرخش مالی مستقیم ۲۹۰ میلیارد دلار مواجه بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ به ۴۳۹ میلیارد دلار برسد. سازمان فضایی ایران اعلام کرده است رشد سالانه ۱۳.۶ درصد در جهان و ۱۷و۶ درصد در خاورمیانه برای این صنعت وجود دارد. طبق آمار منتشرشده از سوی سازمان فضایی ایران در سال ۲۰۱۷ اقتصاد صنعت ماهواره سنجش‌ازدور در جهان ۴۰ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی‌شده این صنعت در ۲۰ سال آینده رشدی یک هزار و ۳۰۰ درصدی داشته باشد بنابراین اقتصاد نوظهور فضا یک ظرفیت و فرصت مهم برای خلق ثروت است که باید از آن به بهترین صورت ممکن استفاده کرد[۱]، که یکی از راه‌های آن ترویج طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های بزرگ تاسواره‌ای خواهد بود. در همین راستا نگارش مقالات و پایان‌نامه‌های مرتبط با حوزه تاسواره‌ها می‌تواند کمک شایانی در جهت رشد این فناوری در کشور باشد.

بازوی رباتیک سطح نشین InSight
مطالب مرتبط
صرفه‌ی اقتصادی

همچنین قابل‌ذکر است که طراحی و ساخت تاسواره‌ها بنا به دلایل زیر صرفه‌ی اقتصادی داشته و هزینه‌ی کمتری دارد:

  • پرتاب آسان و کم‌هزینه
  • استاندارد و ماژولار بودن بردها و تجهیزات
  • طراحی و ساخت در زمان کوتاه
  • قرار دادن به‌عنوان محموله جانبی پرتابگر
  • مصرف کمتر آرایه خورشیدی

منبع:

[۱] پرتال هوافضای ایران

تصویر بنر
۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *