مشکل در کاوشگر حرارتی مریخ نشین InSight

ربات سطح نشین InSight ناسا که در سال ۲۰۱۸ در مریخ مستقر شد اکنون بعد از کسب هزاران عکس و داده از محل خود در مریخ و انجام ماموریت‌های مختلف از جمله لرزه‌نگاری زلزله‌های مریخی، در حین انجام ماموریت اکتشافی دچار مشکل شده است.

مشکل در کاوشگر حرارتی مریخ نشین InSight

میله آزمایشگر حرارتی مریخ نشین InSight که در فوریه ۲۰۱۹ در زمین فرو رفت تا اقدام به جمع‌آوری داده از اعماق سیاره سرخ کند اکنون دچار مشکل شده است، این میله آزمایشگر باید دستگاهی با نام MOLE را به عمق مورد نظر برساند و مهندسان هنوز امیدوارند که این ممکن حاصل شود.

این ایراد از همان ابتدا باعث شد تا مهندسان ناسا و مرکز هوافضای آلمان که قطعات دستگاه را ساخته‌اند بیش از پیش تلاش خود را برای بر طرف کردن مشکل به کار گیرند، تلاش‌های آن‌ها اخیرا پیشرفت‌هایی نیز داشته است و محققان امیدوارند بازوی InSight را به هدف نهایی (عمق ۳ تا ۵ متری) برسانند. هم اکنون بازو در عمق ۳۵ سانتی متری قرار گرفته است و ظاهرا به خاطر برخورد با یک سنگ از مسیر خود منحرف شده است.

مشکل در کاوشگر حرارتی مریخ نشین InSight

MOLE که بخشی از بسته آزمایشگاه حرارت و خصوصیات فیزیکی (HP3) است با حفاری به عمق زمین نفوذ می کند و برخورد آن با تخته سنگی بزرگ فعلا حرکت و حفاری آن را متوقف کرده است.

از داده‌های ابزار های مختلف کاوشگر InSight به خصوص MOLE برای تهیه یک نقشه سه بعدی از درون مریخ استفاده خواهد شد تا نحوه شکل گیری و تکامل سیارات سنگی مورد بررسی قرار بگیرد. اگر MOLE بتواند با موفقیت به حرکت خود به سمت پایین ادامه دهد، نقشه مورد نظر کامل تر خواهد شد.

تعویق زمان سفر ربات وایپر به ماه
مطالب مرتبط

منبع: nasa.gov

تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *