ربات وایپر (VIPER)، رباتی برای شناسایی و نقشه‌برداری از یخ‌های ماه

ناسا برای بررسی یخ‌های قطب جنوب ماه، قصد دارد یک ربات سطح‌نورد را به آنجا بفرستد، مکانی که ربات VIPER در آن تحقیقات خود را انجام خواهد داد قرار است نمونه‌هایی از آن در سال ۲۰۲۴ در مأموریت Artemis به زمین آورده شوند.

VIPER مخفف که عبارت Volatiles Investigating Polar Exploration Rover می‌باشد، یک ربات سطح‌نورد با چهار ابزار علمی مهم است (از جمله یک مته یک متری) که باید در یک مأموریت ۱۰۰ روزه محدوده‌ای مشخص را در قطب جنوب ماه مورد کنکاش و بررسی قرار دهد این ربات قرار است در دسامبر ۲۰۲۲ بر روی سطح ماه فرود آید.


Daniel Andrews مدیر پروژه VIPER به دلایل اهمیت این مأموریت اشاره کرده است، به گفته او: “کلید زندگی در ماه آب است، از زمان کشف وجود یخ در سطح ماه ۱۰ گذشته است و اکنون که قرار است انسان دوباره در ماه قدمی دائمی داشته باشد، بررسی منابع آب در سطح ماه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این ربات ماه‌نورد قرار است میزان دقیقی از منابع آبی قطب جنوب ماه برای ما برآورد سازد.”

برنامه Artemis ناسا آغاز دوران جدید همکاری انسان‌ها و ربات‌ها در مرزهای بیکران فضا خواهد بود، مأموریت Artimes قرار است حضور پایدار انسان بر روی ماه را فراهم سازد تا انسان به کمک ماه بتواند به سایر سیارات (از جمله مریخ) و اقمار منظومه شمسی سفر کند.

شیب ماه باعث ایجاد مناطق سایه‌دار دائمی شده است که آب‌های یخ‌زده و انباشته‌شده ناشی از برخورد دنباله‌دارهای یخی را در خود جای‌داده‌اند، از این منابع می‌توان اکسیژن برای تنفس و همچنین تأمین هیدروژن و اکسیژن موردنیاز برای سوخت موشک‌ها را استخراج کرد، اولین بار در سال ۲۰۰۹ ناسا با شلیک یک موشک به سمت دهانه‌ای در قطب جنوب ماه وجود یخ آب در ماه را تشخیص داد و تاکنون مدارگردها مختلفی وجود یخ‌آب را در ماه تائید کرده‌اند.

بازوی رباتیک سطح نشین InSight
مطالب مرتبط

ربات ماه‌نورد VIPER به کمک ابزار علمی “طیف‌سنج نوترونی” یا NSS می‌تواند محدوده‌های مرطوب در زیر سطح ماه را تشخیص دهد، سپس با مته مخصوص خود با نام Drill Ice اقدام به حفاری خواهد کرد، درنهایت نمونه به‌دست آمده در نتیجه حفاری را با کمک دو ابزار دیگر با نام‌های MSolo و NIRVSS مورد آزمایش قرار دهد تا ترکیبات و مقدار غلظت منابع مهم را تعیین کند.

ابزار MSolo مخفف عبارت Mass Spectrometer Observing Lunar Operations می‌باشد که توسط مرکز فضایی کندی ناسا ساخته شده است و ابزار NIRVSS نیز مخفف عبارت Near InfraRed Volatiles Spectrometer System می باشد که Ames ساخته شده است. ساخت و تجمیع سایر قطعات این ربات نیز توسط مرکز فضایی جانسون با همکاری چند مرکز و شریک تجاری دیگر از جمله شرکت Honeybee Robotics انجام می‌شود.

در تصویر فوق بخشی از فرآیند نفوذ به سطح ماه و استخراج مواد یخی برای آزمایش، که توسط ربات وایپر اجرا می‌شود ارائه شده است.

منبع: nasa

تصویر بنر
امتیاز شما به این مطلب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *