رونمایی و پرتاب ماهواره بر ذوالجناح

ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح

ماهواره‌بر ذوالجناح جدیدترین ماهواره‌بر ساخته شده در صنایع هوافضای وزارت دفاع با موفقیت پرتاب شد و مورد آزمایش زیرمداری قرار گرفت. این ماهواره بر اولین پرتابگر سوخت ترکیبی ایران است که قرار ایت ماهواره‌‌ها را به مدار ۵۰۰ کیلومتری برساند. با مجله اینترنتی فناوری رباتیک همراه باشید تا درباره این دستاورد جدید توضیحات کاملتری به شما ارائه دهیم.

ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح
ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح

به گزارش مجله اینترنتی SpaceRoboT، وزرات دفاع در آستانه روز ملی فناوری فضایی اعلام کرد که توانسته است ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح را با موفقیت مورد آزمایش قرار داده و پرتاب کند. این ماهواره بر که یک موشک سه مرحله‌ای سوخت ترکیبی است از قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور برای پرتاب ( Take Off) قدرت می‌گیرد.

بعد از ماهواره‌برهای سفیر و سیمرغ، جدیدترین دستاورد وزارت دفاع در حوزه ماهواره‌برها، ماهواره بر ذوالجناح در آستانه روز ملی فناوری فضایی سال ۹۹ رونمایی شد.

مشخصات فنی ماهواره بر

همانطور که گفته شد ذوالجناح ی ماهواره بر ترکیبی سه مرحله ای است که با ترکیب فناوری موتورهای سوخت جامد و سوخت مایع ایجاد شده است. مراحل اول و دوم این ماهواره‌بر از سوخت جامد استفاده می‌کنند و موتور مرحله سوم نیز برای حرکت از سوخت مایع، بهره می‌برد.


طول۲۵.۵m
وزن۵۲۰۰۰kg
قطر مراحل اول و دوم۱.۵m
قطر مرحله سوم۱.۲۵m
تراست موتورهای جامد۷۴۰۰۰kgF
مشخصات فنی ماهواره‎‌بر ترکیبی ذوالجناح

طبق گفته سید احمد حسینی (سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع) در برنامه تلویزیونی چرخ؛ این ماهواره بر قادر به حمل محموله‌های تا حداکثر وزن ۲۲۰ Kg تا ارتفاع ۵۰۰ km برای مدار دایروی است. ساختار کلاهک ماهواره بر طوری طراحی شده است که می‌توان به جای یک محموله با وزن بالا، چندین ماهواره مکعبی یا تاسواره (CubeSat) را به کمک آن در مدار قرار داد.

ربات‌های معدنچی در مریخ
مطالب مرتبط

ویدئوی پرتاب آزمایشی زیرمداری ماهواره‌بر (ترکیبی) ذوالجناح:


همچنین سخنگوی فضایی وزارت دفاع گفت:

این پرتاب یکی از سه آزمایش پرتاب برنامه ریزی شده برای تست عملکرد ماهواره بر تا مرحله عملیاتی شدن بود که امید است تا حدود یک تا یک و نیم سال آینده این ماهواره‌بر وارد فاز عملیاتی خود شود.

ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح -1
نمای بالایی ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح

قدرتمندترین موتور سوخت جامد

اما دستاورد دیگری که به آن اشاره شد، موتور مرحله اول این ماهواره بر بود. این موتور یکی از قدرتمندترین موتورهای سوخت جامد کشور است که در این پرتاب با موفقیت ماموریت خود را انجام داده است. وظیفه مرحله اول ماهواره‌بر ذوالجناح که از این موتور استفاده کرده است، رساندن موشک به ارتفاع ۱۵ کیلومتری از سطح زمین است.

در ادامه ویدئویی از آزمایش زمینی این موشک را مشاهده می‌کنید:

تصویر بنر
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *